загрузка...

Хімія
Уроки з Хімії
Всі предмети
ЗНО 2014
Конспекти уроків
Опорні конспекти
Підручники PDF
Підручники онлайн
Бібліотека PDF
Словники
Довідник школяра
Майстер-клас для школяра
Роботи відвідувачів
Зворотній зв'язок


Check Google Page Rank

УСІ УРОКИ ХІМІЇ
11 клас

II семестр

 

Тема 7. РОЛЬ ХІМІЇ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА

 

Урок 66

Тема уроку. Хімія в побуті. Загальні правила поводження з побутовими хімікатами

 

Цілі уроку: узагальнити знання, уміння й навички застосування знань хімії для використання побутових хімікатів; ознайомити учнів з видами хімічних речовин, використовуваних у побуті, складом деяких побутових хімікатів; повторити заходи безпеки під час роботи з хімічними речовинами в побуті та правила надання першої допомоги в разі хімічних опіків, отруєнь тощо; показати учням значення хімічних препаратів у побуті, необхідність їх правильного й раціонального використання та утилізації цих речовин.

Тип уроку: узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.

Форми роботи: розповідь учителя, навчальний семінар, демонстраційний і лабораторний експерименти.

Демонстрація 7. Зразки засобів для прання, миття, чищення, дезінфекції, парфумерно-косметичних препаратів, автокосметики, розчинників, фарб та інших побутових хімікатів.

Лабораторний дослід 1. Аналіз змісту маркування деяких побутових продуктів (харчових продуктів, тари й упакування, засобів гігієни й косметики, побутових хімікатів).

Лабораторний дослід 2. Визначення деяких неорганічних і органічних речовин у складі побутових продуктів.

Обладнання: зразки мінеральних добрив, засобів захисту рослин, харчових продуктів і добавок, презентації учнів, таблиці, схеми.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

 

II. Мотивація навчальної діяльності

Хімікати використовуються щодня, скрізь і кожним з нас: на роботі (наприклад, якщо ви працюєте в текстильній промисловості й наносите малюнок на тканину фарбами) або вдома (наприклад, ви фарбуєте стіни, чистите машину засобами з догляду за автомобілем). Кожен з цих хімічних товарів, можливо, містить речовини, небезпечні для здоров’я людини й навколишнього середовища.

Термін «хімікат» належить як до хімікатів, так і до хімічних препаратів.

Хімічні речовини — це хімічні елементи або сполуки, що перебувають у природному стані або одержані в процесі виробництва, включаючи будь-які домішки, необхідні для збереження їхньої цілісності, та будь-які відходи, що виходять у процесі виробництва, за винятком розчинників, які можна виділити без порушення цілісності речовини або зміни її складу. Зазвичай хімічні речовини перебувають у твердому, рідкому або газоподібному стані, наприклад, чиста вода, алмаз, золото, сіль (натрій хлорид) і цукор (сахароза).

Хімічні препарати — це суміші, сполуки або розчини, що складаються не менш ніж із двох речовин, наприклад, фарби, засоби для чищення тощо.

Хімічні продукти. Термін «хімічний продукт» позначає товари, виготовлені з хімічних речовин і хімічних препаратів: побутові хімікати, косметику, будівельні хімікати. Цей термін позначає ту продукцію, що надходить на ринок безпосередньо для продажу споживачеві, і стосується всієї продукції названих груп.

Хімічні товари можна поділити на окремі, більш спеціалізовані категорії, відповідно до мети використання їхніх хімічних властивостей.

Визначення груп товарів

Детергент означає будь-яку речовину або препарат, що містить мило й/або іншу поверхово активну речовину, призначену для миття або чищення. Детергенти можуть перебувати в будь-якій формі (рідина, порошок, паста, пластина, таблетка та ін.), продаватися, використовуватися в побуті й на виробництві.

Інші продукти, що належать до детергентів, — це:

• допоміжні мийні засоби, призначені для замочування (перед пранням), полоскання або відбілювання одягу, постільної білизни та ін.;

• засоби для зм’якшення білизни під час прання, призначені для зміни відчутних властивостей тканини в процесі її прання;

• препарати для чищення, призначені для всіх видів побутового чищення поверхонь (наприклад, матеріалів, продуктів, устаткування, механічних пристроїв, засобів транспорту і транспортного устаткування, приладів, апаратури тощо);

• інші очищувальні й мийні препарати, призначені для будь-яких інших процесів чищення й миття.

Косметика — це будь-які речовини або препарати, що контактують з будь-якою частиною поверхні тіла людини (тобто шкірою, волосяним покривом, нігтями й зовнішніми статевими органами) або зубами, слизовою оболонкою порожнини рота винятково з метою чищення, ароматизації, зміни зовнішнього вигляду, захисту, підтримання в гарному стані, усунення запаху тіла (за винятком тих випадків, коли очищення, ароматизація, зміна, збереження й коригування спрямовані на лікування або запобігання хворобі). Наприклад, креми з догляду за шкірою, лосьйони, пудри, парфуми, губна помада, лаки для нігтів, макіяж для очей і обличчя, речовини для хімічної завивки, фарба для волосся, лаки й гелі для волосся, дезодоранти, товари для дітей, олії для ванн, кульки для ванн, солі для ванн, олії й багато інших видів товарів.

Побутова хімія — хімікати, які зазвичай перебувають і використовуються в домашньому господарстві.

Харчові добавки зазвичай не належать до цієї категорії, за винятком тих випадків, коли вони використовуються не за призначенням.

Будівельні хімікати. Термін «будівельні хімікати» позначає дуже широке коло матеріалів, але наразі цей термін, як правило, використовується для позначення таких хімікатів, як домішки, покриття, шпаклівки тощо.

Пестицид — речовина або суміш речовин, що застосовуються для запобігання, контролю або зменшення збитку, завданого шкідниками. Пестицид може бути хімічною речовиною, біологічним агентом (тобто вірусом або бактерією), антимікробним, дезінфікуючим засобом або приладом, використовуваним проти шкідників. До шкідників належать комахи, патогенні рослини, бур’яни, молюски, птахи, ссавці, риба, нематоди (круглі черви) і мікроби, що конкурують з людиною за їжу, руйнують власність, є збудниками або переносниками інфекції або створюють певні незручності.

Пестициди належать до біоцидів, або засобів для захисту рослин.

Біоциди — це хімічні речовини, що здатні вбивати різні форми живих організмів і використовуються в таких сферах, як медицина, сільське господарство, лісівництво й контроль чисельності кровосисних комах. Біоциди можуть бути пестицидами або антимікробними засобами, у тому числі гербіцидами, антибіотиками, антибактеріальними, противірусними, протигрибковими засобами тощо.

Засоби для захисту рослин — активні речовини або препарати, що складаються з однієї або більше активних речовин, упаковані певним чином для поставки споживачеві, призначені для захисту рослин або рослинних продуктів від шкідливих організмів або запобігання дії таких організмів; для впливу на процеси життєдіяльності рослин, за винятком живлення (наприклад, регулятори росту); захисту рослинних продуктів; знищення небажаних рослин або руйнування частин рослин; контролю або запобігання небажаному росту рослин.

Предмет — це будь-який тип продукту (автомобіль, одяг та ін.), що містить хімікати, хоча його характеристики визначаються його фізичними властивостями (наприклад, формою), а не хімічним впливом.

Споживач щодня вступає в прямий контакт із хімікатами. Хімікати впливають на людину з допомогою різних каналів: через носоглотку, легені, шкіру, органи травлення й рани.

Більшість хімікатів становлять лише частину продукту, а тому не можуть бути визначені безпосередньо споживачем. Уміст хімікатів у товарах рідко коли вказується на етикетках, що позбавляє споживача можливості з’ясувати, які хімікати чи препарати містяться в товарі й чи шкідливі (або безпечні) вони для здоров’я людини.

Перший і найважливіший крок до безпечного використання хімікатів — це їхня ідентифікація, знання небезпеки, яку вони становлять для здоров’я людини й навколишнього середовища, знання засобів контролю. Ці відомості мають бути оформлені так, щоб головна інформація про ризик і відповідні захисні заходи була виділена й передана споживачеві в доступній формі.

Важливим аспектом права на інформацію є чітке і зрозуміле маркування товару. Класифікація й маркування хімікатів і товарів, так само, як і передача споживачеві необхідної інформації доступною мовою, — завдання виробника. Маркування — це інструмент, що допомагає споживачеві продиратися крізь джунглі товарів, дає можливість добре розуміти значення різних етикеток. Рядовому покупцеві буває досить складно розібратися в повному переліку інгредієнтів, зазначених на етикетці. Тому дуже важливою є наявність виразного маркування з інформацією, викладеною в доступній формі, у тому числі про вплив товару на здоров’я людини й навколишнє середовище, що дає споживачеві можливість зробити усвідомлений вибір.

Існують спеціальні системи маркування, розроблені для хімікатів і препаратів, детергентів, пестицидів і косметики, причому до кожної з них висуваються особливі вимоги. Обов’язковими є системи маркування, прийняті в Європейському Союзі, для деяких видів товарів, що містять хімікати:

• хімічні товари;

• детергенти;

• засоби для захисту рослин;

• біоциди;

• косметика.

 

III. Хімія в побуті. Загальні правила поводження з побутовими хімікатами

1. Розповідь учителя

Інструкція з безпеки — це документ, що містить докладну інформацію про хімічну речовину. В інструкції з безпеки мають бути стисло й чітко перелічені найважливіші деталі. Вона має супроводжувати товар по всьому торговельному ланцюжку. Інструкція з безпеки має складатися для небезпечних хімікатів.

Головна мета інструкції з безпеки — дати професійним користувачам можливість ужити необхідних заходів із забезпечення безпеки для здоров’я й навколишнього середовища, а також робочого місця. Але оскільки інструкція з безпеки надає інформацію про характеристики хімікатів, вона також є чітким і багатоцільовим джерелом інформації для споживачів.

Інструкція з безпеки має надаватися державною мовою. Вона повинна містити чіткі практичні рекомендації для поводження з продуктом або товаром.

Споживачі мають право одержати інструкцію з безпеки в торговельній точці на вимогу під час покупки небезпечного продукту або товару. Закон не зобов’язує продавця надавати інструкцію з безпеки споживачам, які не купують продукт або товар, але вона може бути надана магазином за бажанням.

Зміст інструкції з безпеки

1. Речовина/ препарат і назва компанії.

2. Перелік інгредієнтів.

3. Визначення типу небезпеки.

4. Заходи першої допомоги.

5. Заходи пожежогасіння.

6. Дії в разі нещасного випадку.

7. Правила використання і зберігання.

8. Контроль вибухонебезпечності.

9. Фізико-хімічні властивості.

10. Стабільність і реактивність.

11. Токсикологічна інформація.

12. Екологічна інформація.

13. Поради щодо зберігання.

14. Інформація з транспортування.

15. Юридична інформація.

16. Інша інформація.

Пропонуємо учням заздалегідь підготувати до уроку інструкції із застосування деяких харчових продуктів, засобів гігієни, побутових хімікатів з описом складу й правилами використання. Учні зачитують і коментують склад обраних речовин, необхідні заходи безпеки під час використання цих речовин, необхідність утилізації цих речовин, ступінь безпеки для здоров’я людей і навколишнього середовища.

Демонстрація 10. Зразки засобів для прання, миття, чищення, дезінфекції, парфумерно-косметичних препаратів, автокосметики, розчинників, фарб та інших побутових хімікатів

Демонстрація 2. Зразки мінеральних добрив, засобів захисту рослин, харчових продуктів і добавок

2. Лабораторний дослід 1. Аналіз змісту маркування деяких побутових продуктів (харчових продуктів, тари й упакування, засобів гігієни й косметики, побутових хімікатів)

3. Лабораторний дослід 2. визначення деяких неорганічних і органічних речовин у складі побутових продуктів

Пропонуємо учням визначити наявність деяких речовин у складі побутових продуктів. (Наприклад рН деяких мийних засобів, косметичних препаратів, йонів Хлору арґентум нітратом, визначення крохмалю в продуктах харчування йодокрохмальною реакцією тощо.)

4. Повідомлення учнів з питань теми «хімія в побуті»

Учні характеризують сфери застосування хімічних препаратів у побуті.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Бесіда з питань розглянутої теми.

 

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа, підготуватися до заліку з теми «Місце хімії серед наук про природу, її значення в розумінні наукової картини світу».



загрузка...
загрузка...
Google